Czym właściwie jest CSR?

No dobrze. Wypadałoby zacząć od definicji. CSR (ang. Corporate Social Responsibility) to w języku polskim społeczna odpowiedzialność biznesu. Nie będę się tu specjalnie mądrzyć, tylko przytoczę definicję, która moim zdaniem opisuje to najlepiej:

„Zasadniczą cechą społecznej odpowiedzialności jest gotowość organizacji do uwzględnienia, podczas podejmowania decyzji i działań, kwestii społecznych i środowiskowych oraz rozliczania się z wpływu podejmowanych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. Oznacza to postępowanie zarówno przejrzyste, jak i etyczne, przyczyniające się do zrównoważonego rozwoju zgodne z obowiązującym prawem oraz spójne z międzynarodowymi normami postępowania. Oznacza to również, że społeczna odpowiedzialność jest uwzględniana we wszystkich działaniach organizacji, praktykowana w jej kontaktach oraz bierze pod uwagę potrzeby i oczekiwania interesariuszy.”
Norma ISO 26 000
Pięknie i mądrze to wszystko brzmi. Ale co to oznacza w praktyce dla biznesu? Najprościej ujmując, chodzi o to, by zarządzać organizacją w sposób etyczny. Organizacją, czyli pracownikami, współpracą z kontrahentami i ze społecznością lokalną oraz dbając o środowisko naturalne. Należy jednak pamiętać, że powinny to być dobrowolne działania, wykraczające poza to, co określa i wymaga prawo. Zatem bardzo ważne, by nie określać jako CSR-owe działań, które nimi nie są.

Co nie jest CSR-owe?

  • Przestrzeganie przepisów BHP
  • Szkolenia stanowiskowe dla pracowników
  • Krótszy czas pracy dla matek karmiących
  • Dotrzymywanie terminów płatności
  • Wywóz odpadów

Co jest CSR-owe?

  • Dłuższe terminy płatności dla małych i średnich partnerów
  • Dwustronne drukowanie
  • Wolontariat pracowniczy
  • Elastyczny czas pracy
  • Przeciwdziałanie mobbingowi
  • Dobrowolne zbiórki, akcje charytatywne
Niech to będzie wstęp, który będę zgłębiać szczegółowo w kolejnych wpisach. Na razie dosyć książkowo i ogólnie, jak to na wstęp przystało ;)

Zostań ze mną na dłużej ;)

Daj się zainspirować do tworzenia wartości w biznesie. Obserwuj mnie na:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *