Dlaczego powinieneś tworzyć piękne historie?

Piękne historie są w życiu każdego z nas. Tworzymy je często nieświadomie, głównie dotyczą życia prywatnego. Warto jednak tworzyć je także w pracy. I to z premedytacją.

Często zastanawiam się, jak opowiadać przedsiębiorcom o zaletach działań społecznie odpowiedzialnych. Biznesmeni, managerowie, liderzy – oni przede wszystkim liczą. Liczą czas, liczą zyski i straty. I przyznaję, że w rozmowach najczęściej używam argumentów ekonomicznych, pokazując, jak etyka w biznesie przekłada się na wydajność, a w efekcie właśnie na czas i pieniądze.

Sama łapię się na tym, że w pewnym sensie upraszczam zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu i sprowadzam je wyłącznie do kwestii bardzo przyziemnych, często nie podkreślając należycie idei, jaka za tym wszystkim stoi.

Historie

Dlatego dziś postanowiłam zainspirować Cię do spojrzenia na firmę, w której pracujesz przez pryzmat wydarzeń, jakie dzieją się w niej na co dzień.

Życie jest sztuką tworzenia historii. Zbierasz je i kolekcjonujesz we wspomnieniach. Są to niezwykłe chwile i każdy z nas ma ich mnóstwo. Opowiadasz je dzieciom, zapisujesz na fotografiach i filmach. Osobiste chwile uniesienia, w których czujesz, że zdarzyło się coś wyjątkowego. Są to często małe rzeczy, jak pierwsze ciasto upieczone we własnym mieszkaniu, czy wbity gwóźdź w ścianę, której jesteś właścicielem.

Z premedytacją sam te historie tworzysz. Kupujesz mieszkanie, pieczesz to ciasto i wbijasz te gwoździe, celebrując każdy moment. Angażujesz się co roku w zbiórki Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, bo masz wrażenie, że dzieje się coś wielkiego. I to nie dzieje się gdzieś obok, samo, mimowolnie. To dzieje się z Twoim aktywnym i świadomym udziałem. I właśnie dlatego czujesz dumę, że współtworzysz jakąś niezwykłą historię.

A co z pracą?

W taki sam sposób warto postrzegać firmę, w jakiej pracujesz i świadomie tworzyć w niej piękne historie. Każdy z nas ma do spełnienia jakąś funkcję zawodową. Z czegoś jesteśmy rozliczani i na coś nakładamy szczególny nacisk. Ja zachęcam, abyś nakładał tak nacisk na Twoje zawodowe obowiązki, by stawały się one pięknymi do opowiadania historiami. Może wymyślisz i udoskonalisz jakiś proces, może pomożesz koledze, gdy ma problem z projektem, a może nagrasz filmik z urodzinowymi życzeniami dla klienta? Rób cokolwiek, co jest dla Ciebie piękną historią. Nawet jeśli jest to z pozoru błahostka dla innych, taka jak np. nowe biurka w Brand24:

Ten moment kiedy przyszły nowe biurka z dotykowymi czujnikami i hydralicznym podnośnikiem LADECO #NoweBiuro

Opublikowany przez Michal Sadowski na 24 stycznia 2017

 

Krok dalej?

A może pójść o krok dalej i zorganizować zbiórkę ubrań dla dzieci z sąsiedniego domu dziecka? A może zorganizować dzień, w którym do pracy można przyjść ze swoimi dziećmi i pokazać, jak pracujemy?

Sam dobrze wiesz, ile to wywoła uśmiechów i jak piękne będą to materiały do opowiadania. Zapewne działy marketingu i PR ubiorą te opowieści w niezwykłe obrazy i słowa. Ale to głównie pracownicy, klienci i kontrahenci będą dzielić się tymi historiami. Każdy w swoim niepowtarzalnym i autentycznym stylu. To oni będą je komentować i podawać dalej. W internecie i w realu. A jak wielką siłą są polecenia – hmm, też przecież wiesz.

Ku inspiracji podrzucam Ci film od Carat Polska / Dentsu Aegis Network. Szczerze uwielbiam to, jak tworzą i opowiadają piękne historie. Oto jedna z nich:

Viva Korabiewice Vol. 2

O naszym wypadzie do schroniska w Korabiewicach co nieco już pisaliśmy, dziś mamy coś co przybliży wszystkim to co robiliśmy tam na miejscu. Zobaczcie, krótki reel z naszego wypadu do Korabiewic!

Opublikowany przez Carat Polska na 12 października 2016

 

Czy Ty tworzysz w swojej codziennej pracy piękne historie? Czy Twoja firma o nich opowiada? Koniecznie daj znać w komentarzu. Szczególnie, jeśli to są właśnie małe rzeczy.


Zostań ze mną na dłużej ;)

Daj się zainspirować do tworzenia wartości w biznesie. Obserwuj mnie na:

8 thoughts on “Dlaczego powinieneś tworzyć piękne historie?

  1. Strasznie ważne takie tworzenie historii w pracy, szczególne by integrować zespoły. My często planowaliśmy tego typu wydarzenia jak ubieranie choinki z dziećmi, malowanie pisanek czy wspólne pakowanie szlachetnej paczki – cały zespół super się angażował :) Teraz już odeszłam z korpo, ale wiem że mój zespół dalej to kontynuuje, bo było to dla nich bardzo ważne by trzymać się razem i robić razem fajne rzeczy :)

  2. W punkt. Pamiętam, jak na warsztatach z project managmentu usłyszałam, że w biznesie najważniejsze jest opowiadanie historii i w pełni się z tym zgadzam. Bo jeśli robi się coś wartościowego, choć niekoniecznie zrozumiałego dla innych, to trzeba umieć o tym odpowiednio opowiedzieć np. poprzez historię o tym jak zmieniło się czyjeś życie.

    A film od Carat Polska / Dentsu Aegis Network – fantastyczny! :)

  3. U nas najlepszą robotę robi Pan Zenek – magazynier. Potrafi opowiadać przezabawne historie o produktach, paczkach i ludziach u nas pracujących. Śmieszne i urocze zarazem. Tak sobie myśle, że wywiad z Panem Zenkiem nawet na Facebooku, zrobiłby fajną robotę. Ale problem w tym ze raczej sztywne działy marketingu raczej tematu nie podejmą ;(

    1. Niestety nie każdy chce i potrafi te historie opowiadać. Szkoda tylko potencjału jaki się w nich kryje. Ale ja wierze, że odpowiednia edukacja i pokazywanie fajnych przykładów w końcu zainspirują odpowiednio osoby decyzyjne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *