Mały też może – CSR nie tylko dla dużych

Strasznie boli mnie fakt, że temat CSR poruszany jest głównie w odniesieniu do korporacji i dużych firm. Wszelkie opracowania, publikacje i raporty zawierają przykłady tych największych. Na rozmowy i debaty zaprasza się znane marki. A przecież jest mnóstwo równie ciekawych i wartościowych inicjatyw w świecie biznesu z sektora MŚP. Co więcej, to właśnie ta część biznesu coraz częściej interesuje się odpowiedzialnym biznesem i podejmuje działania etyczne. I niekoniecznie tworzy od razu raporty i skomplikowane programy.

Pamiętam jak podczas jednej z konferencji poświęconych CSR jeden z prelegentów mówił, że dobry raport trzeba przeznaczyć ok. 10 000 zł. Nie wspominając już nic o samym programie.  A ja się pytam, skąd taką kasę ma wziąć gość sprzedający koszulki w internecie, czy osiedlowa fryzjerka? Oni też mogą prowadzić etyczny biznes, ale niekoniecznie muszą i potrzebują od razu przeznaczać wielkie sumy na raportowanie. Uważam, że takie słowa nie powinny padać. Szczególnie jeśli wśród słuchaczy znajdują się przedstawiciele MŚP. Bo to zraża. I tworzy wrażenie, że CSR jest tylko dla dużych. A przecież tak nie jest i dowodów na to jest cała masa. Zerknijmy na przykłady:

Raporty

W corocznym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre praktyki”, przygotowanym przez FOB pojawia się coraz więcej projektów opisujących działania mniejszych firm, często nieznanych poza społecznością lokalną. W raporcie za 2014 rok pojawiło się 31 nowych firm z sektora MŚP na 124 debiuty łącznie. Lada moment zostanie wydany nowy raport. Póki co, do ściągnięcia są jeszcze poprzednie wersje.

Konkursy

W konkursach branżowych coraz częściej obok starych, wielkich wyjadaczy stają świeżynki. W 2015 roku, w konkursie Kampanie Społeczne (kat. kampanie firm i fundacji firm) zwyciężyła Fundacja PZU za „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym”. OK. Zgoda. Ta kampania to wielki sukces i nikt nie ma wątpliwości, że nagroda trafiła w dobre ręce. Ale warto popatrzeć, kto był nominowany. Obok nagrodzonej Fundacji PZU i wyróżnionej Grupy Polpharma, nominowana została również Fundacja Sarigato. Właściwie najważniejsze jest to, że w realizacji i przygotowaniu nagrodzonych kampanii brały udział zewnętrzne agencje interaktywne/PR, a budżety były dosyć spore. O ile „dosyć” to wystarczające słowo. Ale w przypadku Fundacji Sarigato już było nieco inaczej.  Nominowana akcja – Karmimy Psiaki, z całym zakresem różnych projektów, została zrealizowana własnymi rękoma kilku dziewczyn i wolontariuszy.

Konferencje

Pojawiają się konferencje kierowane wyłączenie do MŚP. Dobrym przykładem jest „CSR – strategia bez wielkich budżetów”, zorganizowana przez magazyn Brief. Film fajnie podsumowuje podejście, o którym piszę:

I taka refleksja na koniec mi się nasuwa. Sektorze MŚP – nie zrażaj się! Małe rzeczy też są wielkie i mały też dużo może. I coraz więcej tych wielkich graczy potrafi docenić te małe działania. Więc do dzieła!


Zostań ze mną na dłużej ;)

Daj się zainspirować do tworzenia wartości w biznesie. Obserwuj mnie na:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *