Marketing Wartości a CSR

Byłam na kilku fajnych wydarzeniach. I niesamowite jest to, jak wszystkie splotły się w całość. Chyba jednak coś takiego jak los i karma istnieje, bo pcha mnie wciąż w takie miejsca, które skupiają się wokół jednego tematu. A może to ja sama te tematy dostrzegam w czeluściach marketingowego bełkotu. Bo niestety, trzeba się przebijać przez niezłą dawkę lania wody, żeby wyciągnąć coś fajnego. I tym razem stwierdzam, że zdecydowanie było warto się przebijać. Perełki, na które trafiam, w całości kształtują to, co myślę i co Wam opisuję.

Perełki

Tym razem chciałam opowiedzieć o wykorzystaniu wartości w biznesie. I pewnie mega-wymiatacze od zarządzania i marketingu już dawno mają to w małym paluszku. Jednak skoro rozmawiamy na łamach tego bloga o społecznej odpowiedzialności i etyce w biznesie, to warto rozważyć te zagadnienia także w odniesieniu do wartości.

Na początek przyjrzyjmy się, jak do tego tematu podchodzi marketing. Do tej pory komunikaty skupione były na produkcie lub na emocjach, jaki on wywołuje. Wybaczcie poniższy przykład, ale muszę go użyć, żeby zobrazować pewien mechanizm. Jeszcze jakiś czas temu wystarczyło pokazać w reklamie, że dzięki podpaskom kobieta może skutecznie dbać o higienę w trakcie okresu. Wystarczyło, że na reklamie była uśmiechnięta i produkt był wystarczająco wyeksponowany. Teraz podejście się zmieniło. Zerknijcie na nieco oklepany już spot, ale świetnie prezentujący, o czym mówię:

Ta kampania odzwierciedla zupełnie coś nowego. Nie prezentuje kolejny raz tego samego produktu, który i tak wszyscy znamy doskonale. Ta kampania mówi o sile kobiet, pewności siebie i walce z uprzedzeniami. A efekt? Grand Prix w kategorii PR oraz kilka Lwów na festiwalu Cannes Lions. Co w branży oznacza duże WOW.

Ale skąd wzięło się takie podejście?

Dostęp do mediów społecznościowych, wzajemne polecenia i komentowanie w czasie rzeczywistym sprawiły, że odbiorcy o markach wiedzą niemal wszystko. Co więcej, konkurencja też wie to samo. Przekłada się to jednoznacznie na tzw. „bullshit detector”. Wszyscy mogą zatem szybko i łatwo weryfikować to, co im prezentujemy jako marki. Mądrzy odbiorcy dzisiejszych czasów od razu wiedzą, kto leje wodę i kto tylko gra na emocjach. Zatem takie podejście też już nie wystarczy, żeby przyciągnąć klientów i sprawić, by do nas po prostu wracali.

Zatem co trzeba zrobić?

Nowoczesne podejście, tzw. marketing wartości lub inaczej marketing 3.0. mówi wprost – marki za cel powinny obierać uczynienie świata lepszym. Powinny uwzględniać w swoich strategiach fakt, że ich klient jest świadomy także swego ducha, co bezpośrednio przekłada się na sposób, w jaki podchodzi o konsumowania produktów i usług. Klient wybiera mądrze i nie marnuje czasu. Owszem spotyka się z wieloma dylematami, ale to właśnie marka dzięki wartościom, jakie wyznaje i propaguje, pomaga mu te dylematy rozwiązywać. Ale na temat samych dylematów już muszę przygotować osobny tekst ;)

Zerknijcie na poniższą tabelkę, która fajnie obrazuje, jak podejście do marketingu ewaluowało na przestrzeni lat.

Marketing Wartości

Specjaliści od społecznej odpowiedzialności biznesu uśmiechają się teraz w duchu. Uśmiechają się, bo marketerzy właśnie zaczęli powtarzać ich słowa. By tworzyć treści w zgodzie z marketingiem wartości, wystarczy mówić po prostu prawdę i postępować transparentnie. Pokazywać nasz autentyzm i rzetelność, ale też przyznawać się czasem do błędów. Dzięki temu zbudujemy prawdziwą długotrwałą relację z naszymi odbiorcami. Jeśli do tego dorzucimy chęć naprawienia kilku problemów z otaczającego nas świata, to zdecydowanie jesteśmy na właściwej drodze.

Kolejny raz mamy dowód na to, że działania CSR-owe mocno zakorzeniają się w nowoczesnym podejściu do prowadzenia biznesu. Najfajniejsze jest to, że nikt tych działań nie nazywa CSR-em. One po prostu naturalnie wchodzą do DNA firmy. Marketing to tylko mały przykład. Ale to samo dzieje się w PR, HR, zarządzaniu procesami czy w sprzedaży. To, jak nazwiemy takie podejście, nie ma już znaczenia. Ważne, by być świadomym jego mocy w przełożeniu na biznes. Na klientów, na pracowników na hajs, jaki dzięki temu wszyscy zarabiamy.


Zostań ze mną na dłużej ;)

Daj się zainspirować do tworzenia wartości w biznesie. Obserwuj mnie na:

7 thoughts on “Marketing Wartości a CSR

  1. Mam podobne obserwacje do Ciebie w doświadczeniach z klientami. Wiele firm podejmuje działania CSR-owe nie nazywając ich w ten sposób. Angażują się społecznie, pracownicy organizują ciekawe akcje, marketerzy mówią językiem wartości. Świadomość zagadnień CSR jest jednak coraz większa. Cieszę się, że znalazłam Twoje miejsce w sieci!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *